Program studiów

 

Kluczowa część programu studiów posiada akredytację wymaganą przez ICF, co umożliwia słuchaczom przystąpienie do egzaminu certyfikującego tej organizacji. W programi studiów między innymi:

 

Wprowadzenie do coachingu

  • Podstawowe założenia coachingu
  • Podstawowe narzędzia w coachingu – mocne pytania, feedback, zadania – ćwiczenia praktyczne
  • Sesja kontraktowa w coachingu
  • Lingwistyka
  • Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna w coachingu
  • Parafraza, echo, dostrojenie, podsumowanie
  • Sugestie, presupozycje, nominalizacje
  • Praca z dylematem
  • Praca z Subiektywną Mapą Sytuacji
  • Metafora jako technika coachingowa
  • Metoda Walta Disneya
  • Metoda SPP

 

 Coaching na tle innych dyscyplin

  • Poznawanie mapy percepcyjno-logicznej człowieka. Repetytorium na podstawie modelu poziomów logicznych Batesona/Diltsa/Learego/Bennewicza - Góra Lodowa
  • Miejsce przekonań i definicja przekonań na tle systemu poznawczego człowieka 

 

 Przekonania jako software naszej osobowości

  • Siła przekonań i ich znaczenie dla budowania obrazu naszej codzienności
  • Ćwiczenia z użyciem modeli lingwistycznych

 

 Użycie metafory w coachingu do pracy z przekonaniami

  • Zapętlające się historie, jako technika narracyjna w coachingu
  • Technika wszystkich technik, czyli jak pracować bez użycia klasycznych narzędzi coachingowych na zasobach klienta

 

 Model ericksonowski pracy z przekonaniami

  • Od pacingu do leadingu ericksonowskiego – przyłączeni do wzorca klienta
  • Przeramowanie przekonania
  • Rozkruszanie z użyciem pytań

 

 Model Byron Katie

  • Założenia modelu B. Katie
  • Ćwiczenia indywidualnie na tle grupy

 

 Założenia Racjonalnej Terapii Zachowań

  • Maxi C. Maultstby – twórca RTZ i jego koncepcja
  • Wykorzystania RTZ w coachignu
  • ABCD emocji
  • Siła i znaczenie przeramowania
  • Ćwiczenie indywidualne z użyciem modelu RTZ

 

Prowokatywność jako metoda pracy z przekonaniami

  • Podejście F. Farellego i jego założenia
  • Zasady etyki i ekologii przy stosowaniu technik prawokatywnych
  • Przygotowanie klienta i coacha – scentrowanie, budowa zasobnego stanu

 

Metoda Integracji Zasobów [ R. Dilts]

  • Wykorzystanie metafory i empatii
  • Budowanie osobistych zasobów w oparciu o autorytety
  • Mechanizm auto kreacji, czyli autoautorytet 

 

Wybrane kompetencje coacha według standardów ICF – aktywne słuchanie

  • Wyrażanie entuzjazmu i zainteresowania
  • Zadawanie pytań pomocniczych
  • Empatia, podsumowania, parafrazy, powtórzenia
  • Poziomy słuchania

 

 Zadawanie trudnych pytań

  • Pytania otwarte i zamknięte
  • Pytania alternatywne, wymagające wyjaśnień, oceny, opisu, zaangażowania, zmiany perspektywy działania, planowania, pogłębiające

 

Zawieranie kontraktu z klientem

  • Wspólna analiza potrzeb klienta
  • Dotychczasowe tempo rozwoju, a plany na przyszłość
  • Zaplanowanie wspólnej pracy
  • Określenie miejsca, czasu, warunków
  • Ustalenie metody sprawdzenia postępów

 

 Budowanie relacji z klientem opartych na zaufaniu

  • „Smart Trust” – odrzucanie bycia naiwnym lub zbyt podejrzliwym 
  • 13 zachowań lidera godnego zaufania

 

Komunikacja werbalna i niewerbalna

  • Używanie metafor, analogii, porównań, przenośni w komunikacji bezpośredniej

 

 Rozliczanie efektów coachingu

  • Udzielanie informacji zwrotnej
  • Podsumowanie efektów i postępów
  • Wskazanie błędów i sposobów korekty
  • Wzmocnienie nabytych umiejętności
  • Wzmocnienie motywacji klienta

 

 Metody mierzenia efektywności coachingu – cztero-stopniowa skala Kirkpatryka,

  • Poziom reakcji
  • Poziom uczenia się
  • Poziom zmiany zachowań
  • Poziom wpływu

 

 Możliwości rozwoju ścieżki kariery coacha

  • Akredytacja ICF (International Coach Federation) - wymagania przystąpienia do egzaminu

 

 

Kadra